Min första och sista lista?


Tre namn du går under:

1) Emma 2) Emmo 3) Lill Emma

Tre saker som skrämmer dig:
1) Maktlöshet 2) Människor 3) Föda barn

Tre saker du har på dig just nu:
1) T-shirt 2) Trosor 3) Tights

Tre av dina favoritlåtar just nu:
1) Syrup and honey, Duffy 2) Anyone Else but you, The moldy Peaches 3) Creep, Korn

Tre sanningar om dig:
1) Jag låtsas ofta att mitt liv är en film 2) Jag verkar hård men skenet bedrar 3)  Det bor en ångestfylld psykolog i mig

Tre av dina intressen:
1) Nära och kära 2) Pyssla 3) Resa

Tre saker du verkligen vill ha just nu:
1) Eget företag 2) Att min fjällros försvinner 3) Trädgård

Tre människor jag utmanar:
1) Camilla 2) Emma-lisa 3) Ingela

På bemärkelsedagen


image155

Hipp hurra, du är bra!


Någon speciell


Det kanske varken är lätt eller rätt att lista personer som betyder mest, men jag har ändå en självklar nummer ett. För han är min förebild, min trygghet och som han själv alltid säger så kan han faktiskt allting. Det är han som kallar mig morfars bästa jänta och det är jag också!


Dagarna och kvällarna, då lever jag

fast mest kvällarna.

Fick ett sms av konstnärinnan Sofia Ahlman. Hon bjöd in till samkväv hemma hos henne för att spontant hitta på nått trevligt. Där bjöd hon på mat och fika. Därefter talades det om brännboll, knutgubbe, slida med cykeln och grilla men det blev till sist vin, spel, dans och introtävling Öst på stan hos Sofia An. Åh, vad trevligt det var. Det är väldigt sällan jag umgås på det viset här i Umeå, alltså att man träffas utan att innan bestämt vad man ska göra. Annars är det alltid redan planer gjorda och man träffas just för att det finns planer, nästan aldrig bara för att få träffas. Igår var det verkligen att vara tillsammans som var det viktiga, inte spriten, en annan fest, utgång eller nått annat som tar uppmärksamheten. Soffiornas vänner är dessutom så väldigt fina och trevliga människor. Spontanitet är trevligt.

 image154    image152


Frusna hjärtan söker...


Ikväll var det premiär för det programmet och det var fantastiskt kul att Sofia Sjöö, min klasskompis från PU var med. Självklart blev hon storfavorit hos det frusna hjärtat eftersom hon är så härligt social. Hon fick mig att tänka på hur många jag saknar från PU året. Vi var ett så härligt gäng och hittade på så väldigt mycket roligt tillsammans. Skola är fan inte dumt. Tänk bara att få sommarlov.

Den här bilden sitter på mitt kylskåp och jag älskar den. Jag, Erika och Sandra hittade några tandproteser hemma hos Sandra förra sommaren och lekte lite. Det var kul!  Ännu roligare är sammanträffandet att orden: populär, smart och komplett hamnat just på mig. Erika, jag funderar starkt på att försöka åka ner till Jönne snart. Sandra ska du med??


image151 


Int febersänga...

     
När storfiskarn talar om hur många fiskar han fått då räcker armarna inte till.
Ungefär så lät det iaf på kvällen när vi var och bokade fiskeresan i Sihanoukville. Morgonen efter, väldigt tidigt dessutom, då var det inte riktigt lika glada miner och definitivt inte lika pigga. Freddy och Linus höll väl i spöet några minuter, mest för syns skull, men annars var våran plats liggandes uppe på taket i våra "febersängar". Tommy spenderande även lite tid lutandes över relingen. De hade aldrig haft så dålig fångst på typ 200 år eller nått som när vi var med. Om det beror på att vi har dålig karma eller om det var Tommys "feber" som ställde till det får vi aldrig reda på. Nä, men det var en lyckad tur. Visst pojkar?


     

Back to nature


Nä, jag har inte blivit mer tokig än jag är. Det är alldeles för kallt för bara armar, men jag ville bara visa upp klänningen som blev till igår kväll. Idag blev det, som bilden visar, en sväng till havet. Fikade och tittade på måsarna som flyttat hem eller bort beroende på hur man ser det. Förstår inte varför de kommer hit så tidigt, om jag vore dom skulle jag stanna i värmen lite längre. Planera att bli en flyttfågel, resa med solen. Synd bara att jag måste köpa mina vingar när fåglarna kan resa gratis.

image143

Erika, förstår att du blir lite orolig nu när jag berättar om måsar. Men det är ingen fara. De höll sig på säkert avstånd.


Mitt i naturen


 image142

 Solen sken och det blev en promenad på Kont. Jag var prinsessan på ärten.

Är väldigt produktiv just nu. I dag blev två nya tyger inköpta och de ska alldeles strax förvandlas till fantastiska kreationer av mig. Nackdelen är att jag aldrig har en plan och producerar lite väl fort, för det blir väldigt ofta fel då. Fast det är ju så mycket mer spännande att leva farligt. Sen får man väl hoppas att ingen synar sömmarna...



En midsommardröm


image138image140

Jag kan nästan allting

Vårkänslorna har överrumplat mig så nu har jag bestämt mig för att sy en fantastisk midsommarklänning. I två olika rödblommiga midsommardröm tyg. Sist jag sydde så blev det nästan helt som det skulle. Därför är förhoppningarna skyhöga inför detta projekt. Men tyvärr kan det raseras ganska fort eftersom jag lider av extremt dåligt tålamod. Tur dock att självförtroendet är på topp.

image137

Jag fixar klänningen. Vem fixar festen?


Sten, sax och påse


image136

En kommentar är hemskt trevligt, oavsett innehåll. Mer av sånt, tack!


En ovälkommen gäst


 Den kommer ibland så tätt intill. Den tränger sig på, oinbjuden och oftast oförklarlig. Besöken är inte särskilt långa, därför glömmer jag snabbt hur stor plats den tar och hur tung den är att bära. Därför blir jag lika förvånad varje gång den kliver på. Kroppen väger ton. Jag vill bara lägga mig ner och skrika, samtidigt som jag bara skulle vilja springa jävligt fort för att komma bort ifrån den. Det kliar och river i kroppen, som om den vill ut. En blandning av hopplöshet, förtvivlan och maktlöshet. Lika plötslig som den kom ger den sig av. Jag kan andas igen, kroppen lättar och tankarna klarnar. Jag är ensam igen, ångesten har gett sig av.


Uppdatering 2


          
 
                                          

The big Final av Herrejösses resan.

Jag saknar värmen, attityden, lugnet, söta barn, dykning, billiga skönhetsbehandlingar, tuk-tuks, goda vänner, äventyr, äta frukost ute, äta lunch ute, äta middag ute, vara brunbränd, tatueringsstudion på Ko tao, åka moped, marknader, billig shopping, glada människor, bussfärder, båtfärder, Thailand, Kambodja och Vietnam. Jag saknar faktiskt t.o.m shooting rangerna, alla stenhårda sängar, att svettas och alla jobbiga försäljare.

Men det kommer fler finaler...

Andra hand


image108

Mina inköp: ärtgrön kjol, skogsgrön jacka, två svarta väskor. Fyra klipp, Yes.


Spring


          

Jag älskar mina tulpaner och våren.

Åhh, vilken underbar känsla jag har i kroppen. Ikväll var jag och camilla på en underbar teater/cirkus/akrobatik/poesi/humor föreställning. Den var verkligen helst fantastisk. Vet inte riktigt hur jag ska förklara den så gå och se Traces.

Annat som hänt idag? Jo, det var premiär på cykeln, min fina röda, som jag fått av farmor. Dock var däcken inte så välpumpade så den rullade inte riktigt som den brukar. Men den var iaf snygg till min nya gröna jacka och väskan som jag hittade på myrorna idag. Camilla gjorde sitt premiär köp där idag. Grattis, jag är stolt över dig!

Jag saknar dig Erika Karlsson.


Circus


 
 
-Marc Chagall


Minns ni min högsta dröm och längtan? Tänk att den förhoppningsvis håller på att förverkligas. Om den går i uppfyllelse ska min dröm aldrig bli besviken och jag kommer bli tok lycklig.

Chagall är min stora favorit bland konstnärer. En annan favorit är Sofia Ahlman, hon kommer bli rik och berömd efter konstskolan.


En natt i Lycksele


image102

Tillbaka i stan efter exakt ett dygn i Lycksele.
Det har som vanligt varit hemskt trevligt, gillar att vara där. Igår kväll tittade vi in en sväng på Hotellet, dock blev det en tidig kväll, vilket var ganska skönt imorse. Innan Hotellet åt vi middag hos Tina, därefter blev det mest surr och vin tills det var dags att gå ut. Underhållningen var iaf på topp hela kvällen...eller hur var det?
Idag har vi fixat våra hår på VIP och även hunnit hälsa på Familjen Lindberg och deras nya tillskott Kira.

Bäst av allt med att åka till Lycksele är att man får sova i Tinas säng och den är helt sagolik. Så det är ett hett tips att titta in hos henne om ni har vägarna förbi... För övrigt var det en jätte fin och härlig lägenhet hon flyttat till, hennes dressing room är inte att leka med.

Önskan och längtan just nu, jag vill vara min egen Chef.
Jag har ju fått lära mig hur man INTE ska bete sig som en sån, tack för det!

Uppdatering 1


               


Bilder från Lottas Kamera, lite Bangkok och lite Kambodja. Jag minns: Första natten i Bangkok, Lottas första möte med gänget, en mängd buckets, gräshoppor och larver, Ping pong show, Linus som krälar uppe på tuk tuk taket, Tommy blir spådd, Lotta hittar Linus däckad i korridoren på hotellet, Jag, Tommy och Freddy tar fylle massage, sover några timmar i "fängelsecellen" på Marco Polo innan bussen till Kambodja går.


Rainbows

image83image85

Två tokiga damer som sätter färg på min vardag.
Säg Hej till Camilla och Camilla, utan dem skulle varje arbetsdag vara grå.

Visst är Camilla ( i svart linne) snygg? Nyklippt och färgad av Moi.

I Helgen ska jag till Camilla med mössans (Även kallad lillen, mini, klimpen, vålnaden m.m) hemstad Lycksele. Där blir det; Emma, Tina och Rebecka häng och möjligen ett besök på Sveriges "hippaste" nattklubb. Jag vill ha lördag idag.

Annars då? Jo, jag har haft en hemskt hetsigt men ärligt möte på jobbet i veckan (enough is enough) fortsätter att skjuta upp träningen till senare, lever på mackor och sushi förtillfället, gjorde två fynd på kupan idag. Ja det var väl allt.




En vän är den som kommer in, när hela världen gått ut

-Grace Pulpit


image82

Idag fyller min vän Charlotta 23 år.
Hon är underbar och jag tycker om henne.



NOIR


       

Sebastian hade visning ikväll i samarbete med salongen Noir.
Lite inspiration inför våren; 70-tal, naturliga nyanser med lätta färgskiftningar, skarpa linjer.

Nu blev jag ju tok sugen på kort, attans. När ska jag lyckas spara till mitt långa svall, svisch.


Det snöar ute

   
                    image70               
 
Mästerfotografen har varit i farten igen.
 Favorit motivet är, som ni kanske märkt, blommor.
Jag och mormor.


Ego


Hoting är mitt. Men jag vill ha mer. Jag vill dit.
Där lugn behärskar kaos. Jag är kaos. Vars finns lugn?

Lurad


Har precis avslutat arbetsdagen. Klockan är tjugo över nio, det är fredag kväll. Blev så paff idag när min kund föreslog att jag kunde ju jobba övertid ikväll, eftersom hon missat sin klipptid med två dagar, att jag sa JA. Är jag snäll eller för jävla dum? Skulle gissa på det senare...Imorgon är det lördag då blir det sovmorgon, frukost på sängen, lugn och ro, eller inte. Jag jobbar som vanligt. Le och se glad ut


Vietnam


       
  
   

Eftersom vi "Tänker på budgeten" köper vi först en buss biljett till Saigon, tar in på dyrt hotell, skiter i bussen och tar privat bil istället. Riktiga backpackers. Checkar in på ett helt okej hotell i Saigon( fast enligt hon som äger stället är frukosten sådär, haha) Åker på American Market där diverse prylar inhandlas, dock inte av mig. Kollar runt på en annan marknad men shoppingen i Vietnam och Kambodja är inte så vidare bra. Åker cykel taxi, dricker körsbärsvin, färgar håret och kollar in baren Apocalypse Now.
 
Dags för Chu Chi tunnlarna. Åker tidigt på morgonen, men bara att ta sig ur Saigon tar en evighet och det tar nästa tre timmar att ta sig några mil. Stannar till på ett hantverks ställe för handikappade, där de tro det eller ej gör exakt samma tavlor som Tommy gjorde i mellanstadiet, enligt honom iaf. Vi får se lite fällor och vapen som användes vid kriget och även prova på att krypa i tunnlarna. Det var häftigt men eftersom dom är utbyggda för turister var det inte så farligt trångt. Vi lyckas till och med släppa med oss en öl kasse hela vägen. Lite över exalterad och en aning berusad faller Linus ner för trappan till tunneln och gör illa tån.

Dagarna springer iväg snart är det dags att vända hemåt igen. Men vi är sugna på några sista soldagar och istället för att åka hela vägen till Nha trang som vi först tänkt stannar vi i Mui ne. Ett lugnt ställe med vacker strand där ryssar och sportnördar huserar. Vi hyr mopeder och upptäcker omgivningen på egen hand. En annan dag hyr vi en jeep som tar oss till de Vita sandynerna, nånting Stream m.m. Tillbringar de flesta kvällarna eller egentligen alla på Wax den enda baren som det händer något på i Mui ne. Hanna och Emelie joinar oss här tills det är dags för oss att åka tillbaka till Saigon för att därefter flyga och spendera en och halv dag i Bangkok.

Bangkok blir kort och intensivt. Koh san road, China town, Mbk, massa Buckets och inköp av onödigt skit till överpriser. Stress shoppar ända tills taxi som ska ta oss till flygplatsen kommer. Har bra med plats på planet men sex iskalla timmar på flygplatsen i Peking tar knäcken på mig (va fan sätt på värmen idioter) Håller oss nyktra tills två timmar innan Arlanda, då tar Tommy fram plånboken och det blir vin.

"äähhh, take the tip" Tommy efter att ha stått och prutat länge och sedan betalar han mer än han från första början skulle. Roligast: När Tommy och Freddy håller show för oss på stranden, vilket team, vilka historier, Filip och Fredrik släng er i väggen.






Kambodja



   

     
    

 


Vi lämnar Bangkok med buss tidigt en morgon och sent på kvällen når vi Siem reap i Kambodja. Resan dit går knappt förklara. Hade redan vetskap om att vägen skulle vara dålig, men att den skulle vara så dålig som den var kunde jag aldrig föreställa mig. Hoppade fram längs vägen i snigel takt genom ett landskap som påminner om vilda västern med små byar tätt in på varandra. Hanna och Emelie är redan på plats i Siem och vi tar in på samma ställe som dem. Blir en tidig kväll eftersom sömnen uteblev på bussen.

Nån dag senare är det kultur på gång. Vi kliver upp tidigt som tusan för att ta oss iväg och se Angkor Wat i soluppgången. Men med vår vanliga tur så regnar det. Soluppgången,  ja det blev ljust iaf. Trötta och blöta tar vi oss iaf till några av alla tempel, men det mesta ser likadant ut och blir less ganska fort. Resten av tiden i Siem tillbringar vi på marknad, spa och stan men mest är vi i hotell baren. Roligast: När Tommy istället för att följa med på resturang stannar i baren och super ner två kambodjaner. När vi kommer hem ligger de däckade i barsoffan medans Tommy dansar runt med en drink i handen en cigg i munnen och är rånöjd.

Efter vår sista bussresa är vi till en början nöjda med vårt val att åka båt vidare till Phnom Penn. Mindre nöjda är vi när vi kommer fram, alla mer eller mindre brända. Eftersom det fläktade på båten har vi missat hur solen stekt. Minns knappt vad vi gjorde i Phnom Penn, men det kanske var för att jag inte gillade staden. Skitigt och skräpigt, känner mig inte helt trygg där heller. Åker och kollar in Killing Fields. Men innan det gör vi ett stopp på en shooting range så att grabbarna kan blåsa lite mer pengar på vapen. Känns helt rätt att åka och kolla in en plats där tusentals människor torterades till döds efteråt. Det är overkligen och jag har svårt att ta till mig hur hemska vi människor kan vara mot varandra. Killarna tror vi blivit lurade som vanligt:
-äh dom har ju lagt ut lite tänder här och där för att de ska se bra ut.

Buss till Sihanoukville. Less på städer och skit, nu vill vi ha stränder och sol. Här lämnar Lotta oss för brudar och Thailand. Men Hanna och Emelie möter upp oss efter att de måstat stanna längre i Phnom Phen eftersom Emelie tappat sitt andra Visa kort under resan. Snake Pitt, Fiskeresa utan fiske, bar, jobbiga ungar, strand (hittade den finaste stranden någonsin på vår fiskeresa, tommy missade den, han låg och spydde på båten) är sammanfattningen. Nu Phnom Penn igen för att ta oss till Vietnem...

 Har lämnat kameran hemma ofta och förlitat mig på andra ska ta kort. Så jag hoppas jag kan uppdatera med fler bilder när jag får de andras bilder.



RSS 2.0